Tunel średnicowy w Łodzi – co warto o nim wiedzieć?

Bielamowicz   4 kwietnia 2019   Możliwość komentowania Tunel średnicowy w Łodzi – co warto o nim wiedzieć? została wyłączona

Tunel średnicowy w Łodzi jeszcze nie został oddany do użytku, a droga do tego jest bardzo daleka. Mimo to, temat jego budowy wciąż jest głośny. Co więc należy o nim wiedzieć?

Plan budowy tunelu średnicowego w Łodzi

Tunel średnicowy w Łodzi ma przebiegać pod centrum miasta i łączyć dworce Łodzi Fabrycznej z Łodzią Kaliska, czyli głównymi punktami kolejowymi. Prawdopodobnie – wbrew nazwie – będą to dwa tunele. Pierwszy z nich będzie przeznaczony dla kolei dużej prędkości „Y”. Drugi z kolei ma być przedłużeniem linii numer 17 z Dworca Fabrycznego.
Docelowo, odległość między stacjami będzie wynosić 2,7 kilometra w linii prostej.

łódź tunel średnicowy

Obecnie trwają prace budowlane nad tunelem, a ich koniec jest zaplanowany na 2022 rok. Jeśli chodzi o Łódź tunel średnicowy, który jest właśnie drążony, będzie pierwszym takim w tymże mieście.

Przystanki łódzkiego tunelu średnicowego

Zgodnie z założeniem, łódzki tunel średnicowy będzie posiadał dwie nitki. Pierwsza z nich będzie przeznaczona dla pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także innych przewoźników ponadregionalnych i regionalnych. Mają na trasie – docelowo – powstać dwa przystanki, to jest: Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie.

Pierwszy z nich będzie zlokalizowany w okolicach skrzyżowania ulicy Zielonej z Wólczańską i alei Kościuszki. Stacja będzie miała trzy podziemne poziomy połączone ruchomymi i stałymi schodami oraz windą. Dwa perony na najniższym będą jedno-krawędziowe o długości 155 metrów, a reszta ma służyć komunikacji. Druga stacja powstanie w rejonie ulicy Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Będzie posiadać dwa podziemne poziomy, również połączone schodami ruchomymi i stałymi oraz windą.

Co ciekawe, powstać ma również druga nitka tunelu średnicowego przeznaczona dla ruchu kolei dużej prędkości „Y”. Jej budowa jednak nie została jeszcze określona.

Obecnie trwają prace nad drążeniem tunelu, a w czerwcu tego roku rozpocznie się budowa komory startowej. Prace budowlane mają planowo zakończyć się w 2022 roku i wówczas tunel zostanie oddany do użytku.